هدف کلان

  • ۰
  • ۰

شکل زیر یک نمونه برد اصلی را که دارای یک اسلات ISA ، یک اسلات AGP و پنج اسلات PCI را نشان می دهد.
شکل زیر نمونه دیگری از یک برد اصلی را که دارای یک اسلات ISA ، دو اسلات PCI یک اسلات AMR ((Audio Modem Driver و یک اسلات AGP است را نشان می دهد .
شکل زیر BIOS موجود بر روی یک برد اصلی را نشان می دهد.
حداکثر وضوح و دقت تصویر
دقت ( Resolution ) به تعداد پیکسلهای نمایشگر اطلاق می گردد . دقت تصویر توسط تعداد پیکسلها در سطر و ستون مشخص می گردد. مثلاً یک نمایشگر با دارا بودن 1280 سطر و 1024 ستون قادر به نمایش 1024 × 1280 پیکسل خواهد بود . کارت فوق دقت تصویر در سطوح پایین تر 768 × 1024 و 600 × 800 و 480 × 640 را نیز حمایت نماید.
صفحه کلید
صفحه کلید متداول ترین وسیلة ورود اطلاعات در کامپیوتر است. عملکرد صفحه کلید مشابه کامپیوتر است.
صفحه کلید شامل مجموعه أی از سوئیچها است که به یک ریز پردازنده متصل می گردد. زیر پردازنده وضعیت سوئیچها را هماهنگ و واکنش لازم درخصوص تغییر وضعیت یک سوئیچ را از خود نشان خواهد داد .
متداولترین تکنولوژی سوئیچ استفاده شده در صفحه کلید Rubber &ndash Dume ( لاستیک برجسته) است. در این نوع صفحه کلیدها هر کلید بر روی یک لاستیک برجستة کوچک و انعطاف پذیر به مرکزیت یک کربن سخت قرار می گیرد. زمانیکه کلیدی فعال می گردد یک پیستون بر روی قسمت پایین کلید مجدداً لاستیک برجسته را به سمت پایین به حرکت در می آورد. مسئله فوق باعث می گردد که کربن سخت ، به سمت پایین حرکت نماید. مادامی که کلید نگه داشته شود کربندمدار را برای آن بخش ماتریس تکمیل می نماید. زمانیکه کلید رها (آزاد) می گردد لاستیک برجسته مجدداً به شکل حالت اولیه بر می گردد .
موس
استفاده از موس در کامپیوتر از سال 1984 میلادی و همزمان با معرفی در مکین تاش آغاز گردید. با عرضه موس کابران قادر به استفاده از سیستم و نرم افزارهای مورد نظر خود با سهولت بیشتری شدند. امروزه موس دارای جایگاه خاص خود است. موس قادر به تشخیص حرکت و کلیک بوده و پس از تشخیص لازم ، اطلاعات مورد نیاز برای کامپیوتر را ارسال می نماید تا عملیات لازم انجام گیرد.
قسمتهای مختلف موس
1 ـ یک گوی (گردی) درون موس که سطح مورد نظر را لمس و زمانیکه موس حرکت می کند می چرخد.
اخیراً مدلهای جدیدی از موس در بازار عرضه شده اند که قابلیت اتصال بطریقه بی سیم را دارا می باشند . همچنین موسهای اپتیکال که بصورت نوری عمل می نمایند.
2 ـ غلتک ( Rollers ) : غلتکهای فوق گوی را لمس می کنند . یکی از غلتکها قادر به تشخیص حرکت در جهت X می باشد. غلتک دوم 90 درجه نسبت به غلتک اول جهت یابی شده تا به این ترتیب حرکت در جهت Y را تشخیص دهد . زمانیکه گوی می چرخد یک و یا دو غلتک فوق نیز حرکت خواهند کرد. شکل زیر دو غلتک سفید رنگ موس را نشان می دهد.
اغلب کارتهای صدا که امروزه استفاده می گردد از نوع PCI بوده و در یکی از اسلاتهای آزاد برد اصلی نصب می گردد . کارتهای صدا قدیمی عمدتاً از نوع ISA بودند اکثر کامپیوترهای جدید کارت صدا را به صورت یک تراشه بر روی برد اصلی دارند . در این نوع کامپیوترهای اسلاتی بر روی برد اصلی استفاده نشده و بدین ترتیب یک اسلات صرفه جویی شده است . Sound blaster به عنوان یک استاندارد در دنیای کارتهای صدا مطرح است شکل زیر یک نمونه از این نوع را نشان می دهد. اغلب تولید کنندگان کارت صدا از مجموعه تراشه های مشابه استفاده می نمایند ، پس از طراحی تراشه های فوق شرکتهای مربوطة تولید کننده کارت صدا امکانات و قابلیتهای دلخواه خود را به آنها اضافه می نمایند.
یک آداپتور UXGA اطلاعات دیجیتالی ارسال شده توسط یک برنامه را اخذ و پس از ذخیره سازی آنها در حافظة ویدئویی مربوطه با استفاده از یک تبدیل کننده دیجیتال به آنالوگ آنها را به منظور نمایش ، تبدیل به سیگنال های آنالوگ خود می نماید . پس از ایجاد سیگنالهای آنالوگ اطلاعات مربوطه از طریق یک کابل VGA برای مانیتور ارسال خواهد شد . هدف یک کارت گرافیک ایجاد مجموعه أی از سیگنالها است که نقاط فوق را بر روی صفحه نمایشگر نمایش دهند .

◄ پردازشگر مرکزی ( CPU ) :
ریز پردازنده به منزله &ldquo مغز &ldquo کامپیوتر بوده ومسئولیت انجام تمامی عملیات (مستقیم یا غیر مستقیم) رابرعهده دارد.
چیزی را که کامپیوتر انجام می دهد بر اساس &ldquo ریز پردازنده &ldquo است.
◄ حافظه :
این نوع ازحافظه ها با سرعت بالا ،امکان ذخیره سازی اطلاعات رافراهم می نمایند سرعت حافظه های فوق می بایست بالا باشد چرا که آنها مستقیماً با ریز پردازنده مرتبط می باشند. در کامپیوتر از چنین نوع حافظه استفاده می گردد:
&bull Random &ndash Acces Memory (RAM) از این نوع حافظه،بمنظور ذخیره سازی موقت اطلاعاتی که کامپیوتر در حال کار باآن است،استفاده می گردد.
&bull Read Only Memory (ROM) یک حافظه دائم که از آن برای ذخیره سازی اطلاعات مهم در کامپیوتر استفاده می گردد.
&bull Basic Input/Otput System (BIOS) یک نوع حافظه ROM که از اطلاعات آن در هر بار راه اندازی سیستم استفاده می گردد.
&bull Caching حافظه ای سریع که از آن برای ذخیره سازی اطلاعاتی که فرکانس بازیابی آنان بالا باشد ،استفاده می گردد.
&bull Vitual Memory فضای موجود برروی هارد دیسک که از آن برای ذخیره سازی موقت اطلاعات استفاده ودر زمان نیاز عملیات جایگزینی در حافظه RAM انجام خواهد شد.
◄ برد اصلی (Mother Board)
برد اصلی کامپیوتر بوده که تمام عناصر داخلی به آن متصل خواهند شد. پردازشگر حافظه برروی برد اصلی نصب خواهد شد. برخی از عناصر سخت افزاری ممکن است مستقیماً ویا بصورت یک برد مجزا بوده که از طریق یک اسلات به برد اصلی متصل می گردد.
اینترنت
زیر ساخت اینترنت
اینترنت از مجموعه ای شبکه کامپیوتری (بزرگ ، کوچک) تشکیل شده است. شبکه های فوق با روش های متفاوتی به یکدیگر متصل وموجودیت واحدی با نام &ldquo اینترنت&ldquo را بوجود آورده اند نام در نظر گرفته شده برای شبکه فوق از ترکیب واژه های Inter connected و &ldquo Network&rdquo انتخاب شده است.(شبکه های بهم مرتبط).
اینترنت فعالیت اولیه خود را از سال 1969 وبا چهار دستگاه کامپیوتر میزبان (host) آغاز وپس از رشد باور نکردنی خود، تعدادکامپیوتر های میزبان در شبکه به بیش از ده ها میلیون دستگاه رسید. اینترنت به هیچ سازمان یا موسسه خاصی در جهان تعلق ندارد. عدم تعلق اینترنت به یک سازمان یا مؤسسه بمنزله عدم وجود سازمانها وانجمن های مربوطه برای استاندارد سازی نیست. یکی از این نوع انجمن ها ،ً انجمن اینترنت ً است که در سال 1992 با هدف سیاست ها وپروتکل های مورد نظر جهت اتصال به شبکه تاُسیس شده است .
سلسله مراتب شبکه های کامپیوتری:
هر کامپیوتری که به شبکه اینترنت متصل می گردد،بخشی از شبکه تلقی می گردد.مثلاً می توان با استفاده از تلفن منزل به یک مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) متصل واز اینترنت استفاده کرد. در چنین حالتی کامپیوتر ورد نظر بعنوان بخشی از شبکه بزرگ اینترنت محسوب خواهد شد. برخی از کاربران در ادارات خود وبا استفاده از بستر ایجاد شده،به اینترنت متصل می گردند. در مدل فوق،کاربران در ابتدا از شبکه محلی نصب شده در سازمان استفاده می نمایند. شبکه فوق با استفاده از خطوط مخابراتی خاص وباسایر امکانات مربوطه به یک مرکز ارائه دهنده اینترنت متصل شده است. مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت نیز ممکن است به یک شبکه بزرگتر متصل شده باشد.
اینترنت،شبکه ای است که از شبکه های بیشماری تشکیل شده است(شبکه ای از سایر شبکه ها)
اکثر شرکت های مخابراتی بزرگ دارای ستون فقرات اختصاصی برای ارتباطات ناحیه های متفاوت می باشند در هر ناحیه شرکت مخابراتی دارای یک &ldquo نقطه حضور&ldquo (POP:Point of presence) است . POP ، مکانی است که کاربران محلی با استفاده از آن به شبکه شرکت مخابراتی متصل می گردند.(بمنظور ارتباط شبکه از خطوط تلفن معمولی ویا خطوط اختصاصی استفاده می گردد). درمدل فوق، چنین شبکه سطح بالا وجود داشته که توسط &ldquo نقاط دستیابی شبکه&ldquo (Network Access Points:AP) به یکدیگر مرتبط می گردند.
فرض کنید ،شرکت A یک مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت بزرگ باشد. در هر شهرستان اصلی،شرکت A دارای یک POP است.هر یک از POP ها دارای امکانات گسترده ای بمنظور تماس کاربران محلی می باشند. شرکت A بمنظور اتصال POP ها بیکدیگر وشرکت، از خطوط اختصاصی فیبر نوری استفاده می نمایند. فرض کنید شرکت B ،یک مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت همکار باشد. شرکت B ، ساختمانهای بزرگی را در شهر اصلی ایجاد وماشین های سرویس دهنده اینترنت را در آنها مستقر نموده است. شرکت B از خطوط فیبر نوری برای ارتباط ساختمانها استفاده می نماید. در مدل فوق،تمام مشترکین شرکت A قادر به برقرای ارتباط با یکدیگر خواهند بود. در چنین حالتی امکان برقراری ارتباط بین مشترکین شرکت A ومشترکین شرکت B وجود ندارد. بدین منظور شرکت های A و B تصمیم می گیرند از طریق NAP در شهرهای متفاوت بیکدیگر متصل گردند. ترافیک موجود بین دو شرکت از طریق شبکه داخلی و NAP انجام خواهد شد.
در اینترنت ،هزاران مرکز ارائه دهنده سرویس اینترنت بزرگ از طریق NAP در شهرهای متفاوت بیکدیگر متصل می گردند. در نقاط فوق (NAP) روزانه میلیاردها بایت اطلاعات جابجا می گردد. اینترنت،مجموعه ای از شبکه های بسیار بزرگ بوده که تمام آنها از طریق NAP به یکدیگر مرتبط می گردند. در چنین حالتی هر کامپیوتر موجود در اینترنت قادر به ارتباط با سایر کامپیوترهای موجود در شبکه خواهد بود.
مودم
در صورتیکه هم اکنون در حال مطالعه این مطلب در منزل ویا محل کار خود می باشید، مطلب فوق از طریق مودم در اختیار شما قرار داده شده است. واژه &ldquo مودم&ldquo از ترکیب کلمات &ldquo modulator &ndash demodulator اقتباس شده است ازمودم برای ارسال داده های دیجیتال از طریق خطوط تلفن استفاده بعمل می آید. مودم ارسال کننده اطلاعات،عملیات مدوله نمودن داده را به سیگنال هائی که با خطوط تلفن سازگار می باشند،انجام خواهد داد. مودم دریافت کننده اطلاعات، عملیات &ldquo مدوله&ldquo نمودن سیگنال را بمنظور برگشت به حالت دیجیتال انجام می دهد. مودم های بدون کابل داده های دیجیتال را به امواج رادیوئی تبدیل می نمایند.
مودم از سال 1960 در کامپیوتر وبمنظور ارسال ودریافت اطلاعات توسط ترمینال هل واتصال به سیستم های مرکزی مورد استفاده قرار گرفته است. شکل زیر نحوه ارتباط فوق در کامپیوترهای بزرگ را نشان می دهد.
از سال 1960 تا 1983 سرعت 300 بیت در ثانیه
از سال 1984 تا 1985 سرعت 1200 بیت در ثانیه
از سال 1986 تا 1989 سرعت 2400 بیت در ثانیه
از اواخر سال 1990 تا اوایل 1991 9600 بیت در ثانیه
سرعت 19/2 کیلو بیت در ثانیه
سرعت28/8 کیلو بیتدر ثانیه
سرعت 33/6 کیلو بیت در ثانیه
سرعت 56 کیلو بیت در ثانیه (در سال 1998 استاندار گردید)
خطوط ADSL با حداکثر سرعت 8 مگابیت در ثانیه (از سال 1999 متداول شده است)
سرعت مودم ها در سال 1960 حدود 300 بیت در ثانیه (bps) بود. در آن زمان یک ترمینال ( یک صفحه کلید وصفحه نمایشگر ) قادر به تماس تلفنی با کامپیوتر مرکزی بود فراموش نکنیم که در آن زمان وقت کامپیوتر بصورت اشتراکی مورد استفاده قرار می گرفت وسازمانها ومؤسسات با خریداری نمودن زمان مورد نظر خود، امکان استفاده از کامپیوتر اصلی را بدست می آورند. مودم ها در آن زمان این امکان را بوجود میآورند که مؤسسات یاد شده قادر به ارتباط با مرکزی با سرعتی معادل 300 بیت در ثانیه باشند بر چنین حالتی زمانیکه کاربری از طریق ترمینال کاراکتری را تایپ می کرد، مودم کد معادل کاراکتر تایپ شده را براساس استاندارد اسکی،برای کامپیوتر مرکزی ارسال می نمود . در مواردیکه کامپیوتر مرکزی اطلاعاتی را بمنظور نمایش برای ترمینال ازسال می گردد نیز از مودم استفاده می گردید.
همزمان با عرضه کامپیوتر های شخصی در سال 1970 استفاده از سیستم های بولتنی S(Bulletin board system) مطرح گردید. اشخاص ویا مؤسسات با استفاده از یک ویا چند مودم وبرخی نرم افزارهای مربوط به BBS ، سیستم پیکر بندی نموده وکاربران دیگر با استفاده از مودم قادر به تماس با سیستم بولتنی، بودند. در چنین مواردی کاربران برنامه شبیه ساز کننده ترمینال، را بروی کامپیوتر خود اجراء می نمودندوبدین ترتیب سیستم آنان مشابه یک ترمینال رفتار می نمود. از سیستم های بولتنی اغلب برای اطلاع رسانی استفاده می گردید. سرعت مودم ها در آن زمان حدود 300 بیت در ثانیه بود. در این حالت در هر ثانیه حدود 30 حرف می توانست ارسال گردد تا زمانیکه کاربران حجم بالائی از اطلاعات را ارسال نمی کردند مشکلات ارتباطی از بعد سرعت چندان مشهود نبود ولی بمحض ارسال داده های با حجم بالا تر برنامه ها وتصاویر به سیستم های بولتنی ویا در یافت اطلاعات از طریق آنان سرعت 300 بیت در ثانیه پاسخگو نبود تلاش های فراوانی در جهت افزایش سرعت مودم ها صورت گرفت ما حصل تلاش های فوق افزایش نرخ انتقال اطلاعات در مودم ها بود.
کارت صدا را می توان به یکی از دستگاههای زیر متصل نمود:
&bull هدفون
&bull بلند گو(Speaker)
&bull یک منبع ورودی آنالوگ نظیر:میکروفون رادیو ضبط صوت و CD player
&bull یک منبع ورودی دیجیتال نظیر CD-Rom
&bull یکمنبع آنالوگ خروجی نظیر ضبط صوت
&bull یک منبع دیجیتال خروجی نظیر CD-R
عملیات کارت صدا
کارت گرافیک
کارت گرافیک در کامپیوتر شخصی دارای جایگاهی خاص است. کارت های فوق اطلاعات دیجیتال تولید سده در کامپیوتر را اخذ وآنها را بگونه ای تبدیل می نمایند که برای انسان قابل مشاهده باشند. در اغلب کامپیوترها،کارت های گرافیک اطلاعات دیجیتال را برای نمایش توسط نمایشگر ،به اطلاعات آنالوگ تبدیل می نمایند. در کامپیوترهای Laptop اطلاعات ،همچنان دیجیتال باقی خواهند ماند چون کامپیوتر های فوق اطلاعات را بصورت دیجیتال نمایش می دهند.
اگر از فاصله بسیار نزدیک به صفحه نمایشگر یک کامپیوتر شخصی نگاه کنید، مشاهده خواهید کرد که تمام چیزهائی که بروی نمایشگر نشان داده می شود از &ldquo نقاط&ldquo تشکیل شده اند. نقاط فوق &ldquo پیکسل&ldquo نامیده می شوند. هر پیکسل دارای یک رنگ است. در برخی نمایشگرها،(مثلاً صفحه نمایشگر استفاده شده در کامپیوتر های اولیه مکینتاش) هر پیکسل صرفاً دارای دو رنگ بود: سفیدوسیاه. امروزه در برخی از صفحات نمایشگر ،هرپیکسل می تواند داری 256 رنگ باشد. در اغلب صفحات نمایشگر،پیکسل ها بصورت &ldquo تمام رنگ&ldquo (True Color) بوده ودارای 16/8 میلیون رنگ بمراتب بیش از آن چیزی است که چشم قادر به تشخیص آنها بوده وبنظر همان ده میلیون رنگ کفایت می کند.
استانداردهای کارت گرافیک:
اولین کارت گرافیک در سال 1981 توسط شرکت IBM عرضه گردید. کارت فوق بصورت تک رنگ (Monochrome Disply Adapters) MDAs ارائه گردید . صفحات نمایشگری که از کارت فوق استفاده می کردند متنی بودند. رنگ نوشته سفید یا سبز وزمینه سیاه بود.درادامه کارت های چهار رنگ (cules Graphic Catd) HGC ارائه گردیدند. سپس کارت های هشت رنگ (Color Graphic Adapter) CGA وکارت های شانزده رنگ (Enhanced Graphic Adapter) EGA ارائه گردیدند. تولید کنندگانی دیگر،نظیر کمودور کامپیوترهائی را معرفی کردند که دارای کارت های گرافیک از قبل تعبیه شده در سیستم بودند. کارت های فوق قادر به نمایش تعداد زیاد رنگ بودند.
زمانیکه شرکت IBM در سال 1987 کارت (Video Graphic Array) VGA را معرفی کرد،استاندارد جدیدی در راستا مطرح گردید. نمایشگرهای VGA قادر به ارائه 256 رنگ ووضوح تصویر 400 ٭ 720 بودند. یک سال استاندار (Super Video Graphic Array )SVGA مطرح گردید.استاندارد فوق قادر به ارائه 16/8 میلیون رنگ وضوح تصویر 1024٭ 1280 است.
کارت های گرافیک از استاندارهای متفاوتی پیروی می نمایند. تولید کنندگان کارت گرافیک همواره سعی در افزایش تعداد رنگ ووضوح تصویر با توجه به راهکارهای اختصاصی خود دارند. کارت های گرافیک می بایست قادر به اتصال سیستم باشند. کارت های گرافیک قدیمی اغلب از طریق اسلات های ISA ویا PCI به سیستم متصل می شوند. اغلب کارت های گرافیک جدید از پورت AGP برای اتصال به کامپیوتر استفاده می نمایند.
مانیتور:
صفحات نمایشگر که &ldquo مانیتور&ldquo نیز نامیده می شوند، متداولترین دستگاه خروجی در کامپیوترهای شخصی محسوب می شوند. اغلب صفحات نمایشگر از (CRT) Cathod ray tube استفاده می نمایند. کامپیوترهای Laptops دستگاههای محاسباتی قابل حمل ،از LCD Liqid Crystal display ویا
(LED) Light-emiting diode استفاده می نمایند. استفاده از مانیتورهای LCD با توجه به مزایای عمده آن نظیر :مصرف انرژی پایین بتدریج جایگزین مانیتورهای CRT می گردند.
تکنولوژی نمایش :
از سال 1970 که اولین نمایشگرها (مانیتور های مبتنی برمتن) برای کامپیوترهای شخصی عرضه گردیدند. تاکنون مدل های متفاوتی مطرح وعرضه شده است:
ـ شرکت IBM در سال 1981 مانیتورهای (CGA) Color Graphic Adapte را معرفی کرد. مانیتور های فوق قادر به نمایش چهار رنگ با وضوح تصویر 320 پیکسل افقی و200 پیکسل عمودی می باشد.
ـ شرکت IBM در سال 1984 مانیتورهای (EGA) Enhanced Graphiv Adapter را معرفی کرد .مانیتورهای فوق قادر به نمایش شانزده رنگ ووضوح تصویر 350٭ 460 بودند.
ـ شرکت IBM در سال 1987 سیستم (VGA) Vidio Graphiv Arrayرا معرفی کرد. مانیتورهای فوق قادر به نمایش 256 رنگ ووضوح تصویر 600٭800 بودند.
ـ شرکت IBM در سال 1990 سیستم(XGA) Extended Graphics Array را معرفی کرد. سیستم فوق با وضوح تصویر 600٭800 قادر با ارائه 8/16 میلیون رنگ وبا وضوح تصویر 768 ٭1024 قادر به نمایش 65536 رنگ است.
اغلب صفحات نمایشگر که امروزه در سطح جهان عرضه می گردند، (KGA)Ultra Extended Graphics Array استاندارد را حمایت می نمایند. UXGA قادر به ارائه 8/16 میلیون رنگ با وضوح تصویر 1200٭ 1600 پیکسل است.
سیستم عامل:
سیستم عامل بدون شک مهمترین نرم افزار در کامپیوتر است پیش از روشن کردن کامپیوتر اولین نرم افزاری که مشاهده می گردد سیستم عامل بوده وآخرین نرمافزاری که قبل از خاموش کردن کامپیوتر مشاهده خواهد شد،نیز سیستم عامل است . سیستم عامل نرم افزاری است که امکان اجرای تمامی برنامه های کامپیوتری را فراهم میآورد.سیستم عامل فاسد بودن سخت افزار رابدرستی تفسیر ودر راستا امکانات متعدد وضروری جهت حیات سایر برنامه های کامپیوتری را فراهم می آورد.
تمام کامپیوترها از سیستم عامل استفاده نمی نمایند. مثلاً اجاق های ماکرویو که در آشپزخانه استفاده شده دارای خاصی از کامپیوتر بوده که از سیستم عامل استفاده نمی نمایند. در این نوع سیستمها بدلیل انجام عملیات محدود وسایر نیازی به وجود سیستم عامل نخوتهد بود. اطلاعات ورودی وخروجی با استفاده از دستگاههائی نظیر صفحه نمایشگرهای LCD ،در اختیار سیستم گذاشته میگردند. ماهیت عملیات انجام شده در یک اجاق گاز مایکروویو بسیار محدود ومختصر است،بنابراین همواره یک برنامه در تمام حالات واوقات اجراء خواهد شد.
برای سیتم های کامپیوتری که دارای عملکردی بمراتب پیچیده تر از اجاق گاز مایکروویو می باشند، بخدمت گرفتن یک سیستم عامل باعث افزایش کارائی سیستم وتسهیل در امر پیاده سازی برنامه های کامپیوتری می گردد. تمام کامپیوترهای شخصی دارای سیستم عامل می باشند. ویندوز یکی از متداولترین سیستمهای عامل است. یونیکس یکی دیگر از سیستم های عامل مهم در این زمینه است. صدها نوع سیستم عامل تاکنون با توجه به اهداف متفاوت طراحی وعرضه شده است سیستم های عامل مختص کامپیوترهای بزرگ،سیستم های روبوتیک،سیستم های کنترلی بلادرنگ، نمونه هائی در این زمینه می باشد.
سیستم عامل با ساده ترین تحلیل وبررسی دو عملیات اساسی رادر کامپیوتر انجام می دهد:
ـ مدیریت منابع نرم افزاری وسخت افزاری یک سیستم کامپیوتری رابرعهده دارد. پردازنده، حافظه،فضای سازی نمونه هائی از منابع اشاره شده می باشند.
ـ روشی پایدار ویکسان برای دستیابی واستفاده از سخت افزار بدون نیاز از جزئیات عملکرد هر یک از نرم افزارهای موجود را برای برنامه های کامپیوتری فراهم می نماید.
اولین وظیفه
یک سیستم عامل،مدیریت منابع سخت افزاری ونرم افزاری است.برنامه های متفاوت برای دستیابی به منابع سخت افزاری نظیر:پردازنده،حافظه،دستگاههای ورودی وخروجی، حافظه های جانبی،در رقابتی سخت شرکت خواهند کرد. سیستم های عامل بعنوان یک مدیر عادل ومطمئن زمینه استفاده بهینه از منابع موجود را برای هر یک از برنامه های کامپیوتری فراهم می نمایند.
سیستم عامل بلادرنگ (RTOS) :
از این نوع سیستم های عامل برای کنترل ماشین آلات صنعتی، تجهیزات علمی سیستم های صنعتی استفاده می گردد. یک سیستم عامل بلادرنگ دارای امکانات محدود در رابطه با بخش رابط کاربر برنامه های کاربردی مختص کاربران می باشند. یکی از بخش های مهم این نوع سیستم های عامل ،مدیریت منابع موجود کامپیوتری بگونه ای است که یک عملیات خاص در زمانی که می بایست،اجراء خواهند شد.
وظیفه دوم:
یک سیستم عامل ارائه یک رابط (اینترفیس) یکسان برای سایر برنامه های کامپیوتری است. در این جا زمینه استفاده بیش از یک نوع سیستم عامل فراهم شده ودر صورت بروز تغییرات در سخت افزار سیستم های کامپیوتری نگرانی خاصی از جهت اجرای برنامه وجود نخواهد داشت، چرا که سیستم عامل بعنوان میانجی بین برنامه های کامپیوتری وسخت افزار ایفای وظیفه کرده ومسئولیت مدیریت منابع سخت افزاری به وی سپرده شده است برنامه نویسان کامپیوتر نیز با استفاده از نقش سیستم عامل به عنئان یک میانجی براحتی برنامه های خود را طراحی وپیاده سازی کرده اند ودر رابطه با اجرای برنامه های نوشته شده برروی سایر کامپیوترهای مشابه نگرانی نخواهند داشت.(حتی اگر میزان حافظه موجود در دو کامپیوتر مشابه نباشند.

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله 30 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-108765-%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d8%a8%d8%ae%d8%b4-%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d8%a7%d8%b5%d9%84%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%be%d9%8a%d9%88%d8%aa%d8%b1/
  • ۹۵/۰۷/۰۷
  • dfgsd rtret43rdt

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی